zaterdag 11 januari 2014

Astrid Joosten vindt zichzelf autoriteit in Kanniewaarzijn


Astrid Joosten vindt zichzelf autoriteit in Kanniewaarzijn

Astrid Joosten vindt zichzelf een autoriteit. En dat is precies wat haar programma Kanniewaarzijn nodig heeft. Dat vertelt de presentatrice in Avrobode. Joosten voelt zich als een vis in het water bij de populaire en succesvolle consumentenrubriek, die vrijdag weer begint. “Als ik zeg dat een bedrijf zich slecht heeft gemanifesteerd, weet elke kijker dat ik het goed uitgezocht heb en dat het dus zo is. Als presentator moet je kortom een bepaalde autoriteit en ervaring hebben en wat dat betreft heb ik de goede leeftijd.”

Astrid Joosten vindt zichzelf niet snel inwisselbaar in dit programma. “Ik denk dat het goed is om dit programma niet als jonkie te doen. Je moet een bepaald overwicht hebben en een reputatie hebben opgebouwd.”

Haar programma kan natuurlijk ook niet zomaar wat beweren. “We hebben 1,2 miljoen kijkers elke week dus als we een bedrijf in een kwaad daglicht zetten en het klopt niet, dan zijn we de sigaar. Het is wel lachen op de buis, maar daarachter zit een voortraject van ongelofelijk veel research van goede journalisten.”

De lach is wel een belangrijk onderdeel van de show. Het cabaret wilde dat zij ook eens gek doet. “Maar dat kan eigenlijk niet. Ik ben het anker en moet af en toe de realiteit in het programma terugbrengen. Als ik ook nog eens gek ga doen, weet de kijker niet meer wat hij moet geloven.”

Kanniewaarzijn met presentatrice Astrid Joostenis om 22.15 uur te zien op Nederland 1.

Nu al groen licht voor derde seizoen Kanniewaarzijn

Astrid Joosten was nog maar net begonnen met het tweede seizoen, of er is al een derde seizoen op komst van haar programma Kanniewaarzijn. Dat vertelt de presentatrice in VARAgids. Het tweede seizoen van Kanniewaarzijn ging vrijdag in première met 970.000 kijkers. “Zowel de netmanager als de VARA vindt het een succesvol programma. Het eerste seizoen keken er gemiddeld ruim 1,2 miljoen mensen. We maken nu acht afleveringen en in het najaar nog een reeks“, aldus Joosten.

Kanniewaarzijn is een sexy en hot consumentenrubriek, maar wordt opgeleukt met cabaret. “Omdat Radar en Kassa het al op een serieuze manier doen. Wij gaan het leed en de problemen te lijf met humor. Op die manier kun je een bedrijf ook nog eens flink te kakken zetten.”

Haar tv-show is een taak van de publieke omroep, vindt Astrid Joosten. “Sterker nog: zonder publieke omroep zouden Kassa, Radar en ook ons programma niet eens bestaan. Bij commerci:ele zenders kunnen ze niet gemaakt worden omdat het de belangen van adverteerders en sponsors schaadt. Kortom: een unieke publieke taak.“

 Heisa om kapotte rolstoel in 'Kanniewaarzijn'

Corine gaat voor het eerst sinds zij in een rolstoel zit op vliegvakantie. Alles verloopt soepel, tot zij bij terugkomst op Schiphol haar rolstoel van de band haalt.

De rolstoel is gesloopt. Met haar kapotte rolstoel wordt Corine van het kastje naar de muur gestuurd. Tot 'Kanniewaarzijn' zich ermee gaat bemoeien.

Martien Niesing  heeft een veehouderij met zo’n honderd koeien. Als de gemeente besluit een rondweg bij zijn boerderij aan te leggen, besluit hij zijn bedrijf zeshonderd meter te verplaatsen. Ruim voordat de eerste spa voor de nieuwbouw in de grond gaat, vraagt hij stroom aan bij Liander. Die stroom laat echter eindeloos op zich wachten. Met grote gevolgen voor zijn bedrijf en zijn koeien.

En, dit keer in Weggegooid geld: een sluis.

'Kanniewaarzijn' met Astrid Joosten, vrijdag 10 januari 2014 om 22.30 uur op Nederland 1.

Het televisieprogramma Kanniewaarzijn van de Vara gaat binnenkort aandacht besteden aan de 'zwembadkwestie' in Hattem. Volgens een persvoorlichter van de omroep gebeurt dat niet in de uitzending van vrijdagavond, zoals veel Hattemers vermoeden, maar in een latere uitzending.

Onder meer twee raadsleden en enkele inwoners van Hattem komen in de uitzending aan het woord over De Marke, dat ruim een jaar na de opening in zware financiele problemen zit. De gemeenteraad pleitte onlangs voor een onderzoek dat door een extern bureau moet worden uitgevoerd.

Kanniewaarzijn houdt naar eigen zeggen overheden, bedrijven en instanties, maar ook burgers en consumenten een spiegel voor. Presentatrice Astrid Joosten wordt in het programma ondersteund door een groep cabaretiers.

Is de uitzending van het TV programma Kanniewaarzijn, waarin het zwembad in Hattem aan bod kwam een uiting van zorg van verontruste Hattemers of een voorzet op de gemeenteraadsverkiezingen van de twee grootste oppositiepartijen CDA en VVD?

Het is algemeen bekend dat er veel mis is gegaan met het nieuwe zwembad. Een zwembad is er om te zwemmen in bikini, badpak of boxershort. Dit kwam ook aan bod tijdens het satirische programma waarin Wout Oosterbroek als verontruste burger, Rein van der Sleen als onafhankelijk raadslid en VVD voorzitter Piet Hein Steinmetz aan het woord kwamen. Van der Sleen is afgetreden als D66 raadslid en staat op de VVD verkiezingslijst.

Oosterbroek staat niet alleen op de CDA-verkiezingslijst, maar is ook als lokaal campagneleider actief voor de komende verkiezingen. Saillant detail is dat alle politieke partijen, inclusief VVD en CDA, een maand geleden nog unaniem instemden met een onafhankelijk onderzoek om te bezien welke maatregelen nodig zijn om van het noodlijdende zwembad een succes te maken. Een aantal zaken die in de uitzending aan bod kwam blijkt niet op waarheid berust. Een voorbeeld is de lengte van het 25 meter bad. Dit blijkt een oude 1 april grap van RTV Hattem.

Wethouder André Borst geeft aan vanwege het aantal onjuistheden en de aard van het programma de uitzending satirisch op te vatten. Oosterbroek laat weten als privé persoon het initiatief te hebben genomen om het programma in te schakelen met als doel het wanbeleid omtrent het zwembad, sauna en douche aan de kaak te stellen als een sprookje.

,,Ik ben er trots op dat dit gelukt is en schaam mij er niet voor.” VVD-er Steinmetz maakt duidelijk dat de bedoeling van het item is om verspilling bij de overheid aan te tonen in een satirisch consumentenprogramma.

Dit is bewust buiten de raadsfractie om gegaan. Voorzitter Wim Hoogers van Stichting De Marke dat het zwembad exploiteert is van mening dat het niet verstandig is om een serieus onderwerp in een satirisch programma aan de kaak te stellen met feiten die niet op waarheid zijn berust. ,,Daarmee houdt je sages in stand.

Ik vraag mij af welk doel ermee gediend is. Ik ben verbaasd dat een oud-voorzitter van de zwemclub niet blij is dat zijn club na jaren weer alle activiteiten kan onderbrengen in een eigen bad.”